Romania pe ultimul loc in domeniul serviciilor digitale


Conform statisticilor realizate în 2019, România se claseaza pe ultimele locuri din clasament, atunci când vine vorba despre performanta în domeniul serviciilor digitale.

DESI reprezinta un indice care însumeaza factorii relevanti pentru performanta digitala si are în vedere evolutia acestor tipuri de servicii în statele membre UE. Indicele se concentreaza pe parametrii precum: utilizarea serviciilor internet, integrarea tehnologiei publice digitale, capitalul uman si conectivitatea.

Având un scor de doar 36,5, în comparatie cu media de 62,9 a tuturor tarilor participante, România se afla sub scorul Bulgariei si anume cel de 52,5. Printre liderii mondiali ai pietei digitale se numara tarile scandinave si Olanda, respectiv Danemarca.

Cu toate acestea, piata digitala din România si-a îmbunatatit usor clasamentul de-a lungul anilor, în aproape toate dimensiunile masurate de catre acest indice. Dintre parametrii luati în considerare, stam cel mai bine la criteriul conectivitatii, deoarece avem o disponibilitate larga a retelelor tip broadband, îndeosebi în zonele urbane. La polul opus, digitalizarea nu s-a bucurat de o evolutie extraordinara. Patru din zece români nu au folosit niciodata internetul, iar o treime sunt familiarizati doar cu abilitatile digitale de baza.

Serviciile publice digitale

Desi ne aflam pe ultimele locuri din UE în serviciile publice digitale, 45% dintre românii cu acces la Internet se aboneaza la retelele broadband ultrarapide, acest lucru însemnând a 3-a cea mai mare cifra din UE. Sa analizam putin statisticile demografice! 1,3% dintre femeile care se afla în câmpul muncii, lucreaza într-un sector din domeniul IT, ceea ce duce la a 16-a pozitie din UE.

Conectivitate

Analizând criteriul conectivitatii, ne aflam pe locul 22 din lista tarilor participante. Conform raportului, România nu s-a concentrat înspre expansiunea evolutiei vitezei de Internet, care a luat nastere anul trecut. În ceea ce priveste penultimul criteriu al indicelui DESI, capitalul uman, România ocupa locul 27. Acest lucru se datoreaza faptului ca nivelurile de baza ale competentelor digitale au ramas cele mai scazute din UE. Asadar, o proportie de 29% dintre persoanele cu vârsta cuprinsa între 16-74 de ani au abilitati digitale de baza (media UE fiind 57%) si 10% au abilitati avansate (media fiind de 31%).

Daca credeai ca statisticile nu pot fi mai mici de atât, permite-mi sa te surprind! Atunci când luam în considerare criteriul utilizarii serviciilor de Internet, aflam ca România ocupa ultimul loc. O mare proportie de 21% dintre oamenii cu vârsta cuprinsa între 16 si 74 de ani nu a folosit niciodata Internetul (media: 11 %).

Activitati în domeniul online

Pe de alta parte, românii îsi doresc un job în domeniul activitatilor online. Într-un mod paradoxal, tara ocupa primul loc la utilizarea retelelor de socializare, cu un procent de 86% dintre utilizatorii de Internet (media: 65%). Însa când vine vorba despre implicarea în activitati care presupun comert online, videoclipuri, muzica sau jocuri, România este din nou sub media UE. Motivul? Lipsa încrederii în lumea digitala!

Daca pâna acum analiza s-a concentrat înspre utilizarea Internetului în scop recreativ, sa privim putin lucrurile si din perspectiva întreprinderilor! Ne aflam pe locul 27 în cadrul integrarii tehnologiei digitale de catre firme (un clasament mult sub medie).